prywatnosc, seks, podgladanie

From: Maciek Uhlig (muhlig@usctoux1.cto.us.edu.pl)
Date: Fri Jul 14 12:56:35 MET DST 1995

Subject: prywatnosc, seks, podgladanie
Date: Fri, 14 Jul 1995 10:56:35 +0000 (MET)
From: Maciek Uhlig <muhlig@usctoux1.cto.us.edu.pl>

UWAGA: ten list elektroniczny jest przeznaczony dla subskrybentow listy
dyskusyjnej ISOC-PL. Cytowanie w mediach dozwolone wylacznie w calosci
(lacznie z powyzszym zastrzezeniem) :-).

Wiecie co? Nie moze mi sie przestac cala ta sytuacja kojarzyc ze
spolecznoscia. Ludzie uzywajacy Internetu stanowia pewna spolecznosc.
Ustalaja dla siebie zasady i staraja sie ich przestrzegac. To, co piszemy
na listach dyskusyjnych, czy umieszczamy w serwerach WWW, jest dla tej
spolecznosci dostepne bez ograniczen. I teraz ludzie z zewnatrz dolaczaja
do naszej spolecznosci. Obserwuja zycie tej spolecznosci (czesto nie
stosujac sie do przyjetych zasad, chocby z tego powodu, ze ich nie znaja
lub nie czuja) i opisuja w prasie, pokazuja w TV, czesto nie pytajac o
zgode. Czesc z nas nie jest z tego powodu zadowolona.

Sytuacja przypomina mi zatem plaze nagusow (wybaczcie letnie
skojarzenia, wolalbym byc teraz nad morzem) i podgladaczy, jednych wsrod
plazowiczow - ci udaja naturystow, chociaz przychodzi im to z trudem, innych
na wydmach - ci sa gorsi, bo zaspokajaja swe potrzeby w ukryciu. Jeszcze
inni przechodza brzegiem morza, ukradkiem zezujac na lewo i prawo.

Wydaje mi sie, ze te typy zachowan sa naganne, aczkolwiek nie do
unikniecia. Nie unikniemy zatem dziennikarzy-podgladaczy, nie uda nam sie
protestami zmienic ich zachowania, ale mozemy postarac sie, aby nasza
spolecznosc sama prezentowala sie w mediach tak, jak sobie tego zyczy.

Maciek Uhlig

--
Maciej UHLIG, Computer Center, Silesian University
                          Uniwersytecka 4 St., 40-007 KATOWICE, POLAND